pygmalioneffekten




jag tror att vi i skolan många gånger hindrar eleverna eftersom vi inte tror på dem. positiva förväntningar ger positiva effekter och resultat! negativa förväntningar ger negativa effekter och resultat!

så här kan det låta i ett klassrum enligt Jenner (2004):

- Få se hur går det för dej?
- Men du har ju inte gjort uträkningen här.
- Mm
- Hur börjar du?
- Börjar med fyra gånger tre.
- Ja, som blir?
- Å...åtta!
- Nej, vad blir det?
- Låt mig tänka.
- Fyra gånger tre. Vad är två gånger fyra?
- Det är åtta.
- Ja, och tre gånger fyra?
- Tretton. Nä, det är fjorton.
- Nej tänk nu! Du har åtta plus fyra, vad blir det? Jobbar du
ordentligt? Ja, vad blir det?
- Åtta plus fyra!?
- Ja!
- Åtta plus fyra blir ä...ä...nie, tie, elva, tolv.
- Vad blir då tre gånger fyra?
- Det vet jag inte.
- Det blir alltså tolv, eller hur?
- Ja, just det.

ingenting vet vi med säkerhet.
allt är därför möjligt.
det är motivationsarbetets yttersta
villkor och SKÄL. i den vissheten,
om den ändå tänkbara möjligheten,
blir det fåfängliga till dygd och kraft.
(Jenner, 2004)

detta gäller naturligtvis även dem som inte befinner sig i skolans värld! vad har du för förväntninger på din omgivning?


(tack ingvar för bilden)

fly!

You were born with potential.

You were born with goodness and trust.

You were born with ideals and dreams.

You were born with greatness.

You were born with wings.

You are not meant for crawling, so don´t.

You have wings.

Learn to use them and fly.


Rumi (Persisk poet 1207-1273)

lite bilder från lägenheten


matplats


köket




vårt sovrum


melkers rum


melkers rum

RSS 2.0