pygmalioneffekten




jag tror att vi i skolan många gånger hindrar eleverna eftersom vi inte tror på dem. positiva förväntningar ger positiva effekter och resultat! negativa förväntningar ger negativa effekter och resultat!

så här kan det låta i ett klassrum enligt Jenner (2004):

- Få se hur går det för dej?
- Men du har ju inte gjort uträkningen här.
- Mm
- Hur börjar du?
- Börjar med fyra gånger tre.
- Ja, som blir?
- Å...åtta!
- Nej, vad blir det?
- Låt mig tänka.
- Fyra gånger tre. Vad är två gånger fyra?
- Det är åtta.
- Ja, och tre gånger fyra?
- Tretton. Nä, det är fjorton.
- Nej tänk nu! Du har åtta plus fyra, vad blir det? Jobbar du
ordentligt? Ja, vad blir det?
- Åtta plus fyra!?
- Ja!
- Åtta plus fyra blir ä...ä...nie, tie, elva, tolv.
- Vad blir då tre gånger fyra?
- Det vet jag inte.
- Det blir alltså tolv, eller hur?
- Ja, just det.

ingenting vet vi med säkerhet.
allt är därför möjligt.
det är motivationsarbetets yttersta
villkor och SKÄL. i den vissheten,
om den ändå tänkbara möjligheten,
blir det fåfängliga till dygd och kraft.
(Jenner, 2004)

detta gäller naturligtvis även dem som inte befinner sig i skolans värld! vad har du för förväntninger på din omgivning?


(tack ingvar för bilden)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0